Title Image

Figi suszone w diecie – właściwości i zastosowanie

Figi suszone w diecie – właściwości i zastosowanie

Małe, niepozorne, znane ludzkości niemal od zawsze – suszone figi to bakalie pełne cennych wartości odżywczych. Przez wieki, drzewa figowe były traktowane z najwyższym szacunkiem, a za ich nieuprawnione ścięcie wymierzano karę śmierci. Jakie są zdrowotne właściwości suszonych fig i dlaczego warto je regularnie spożywać jako samodzielną przekąskę lub dodatek do ciast i deserów?

Figi w naturze

Figi to owoce figowców pospolitych, które obecnie rosną już nie tylko na plantacjach, ale także na dzikich terenach, wzbogacając krajobrazy rejonów o ciepłym, suchym klimacie. Drzewa figowe występują między innymi w Chorwacji, ale najbardziej soczyste i dorodne owoce dają te, pochodzące z Grecji i Turcji.

Dojrzałe, nieco miękkie owoce zbierane są jesienią. Co ważne, nigdy nie należy spożywać jeszcze niedojrzałych owoców. Jadalne, świeże figi, które można spożywać w wersji surowej to te, które mają charakterystyczny, ciemnofioletowy kolor.

Suszone figi w diecie – właściwości

Z uwagi na swoje wartości odżywcze oraz właściwości, suszone figi to składnik, którego zdecydowanie nie powinno zabraknąć w Twojej diecie. Znajdują się w nich np. cukry proste, które bardzo szybko się wchłaniają a tym samym dają zastrzyk energii na resztę dnia. Są doskonałe nie tylko jako składnik rozmaitych potraw, ale równie dobrze sprawdzają się jako szybka i zdrowa przekąska między posiłkami.

 

Czy wiesz, że…Biały osad widoczny na figach to naturalny, skrystalizowany cukier, który znajduje się w owocach?

 

  • Witamina B6 

Suszone figi w diecie są źródłem cennych dla zdrowia witamin oraz minerałów.

Suszone figi to źródło witaminy B6, która przyczynia się do zmniejszenia uczucia znużenia i zmęczenia, utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, a także regulacji aktywności hormonalnej.

  • Potas

Za dobroczynne właściwości suszonych fig odpowiedzialny jest również potas, który się w nich znajduje. Pomaga między innymi w utrzymaniu ciśnienia krwi na właściwym poziomie, prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i układu nerwowego.

  • Wapń

Figi to źródło wapnia potrzebnego do utrzymania w zdrowiu kości i zębów, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, a ponadto przyczynia się do właściwego krzepnięcia krwi.

  • Żelazo

Suszone figi w diecie to również świetny sposób na to, aby dostarczyć do organizmu żelazo niezbędne m.in. do prawidłowej produkcji hemoglobiny oraz czerwonych krwinek czy utrzymania metabolizmu energetycznego na właściwym poziomie.

Co istotne, bakalie te stanowią również doskonałe źródło fosforu, magnezu, manganu, a także wyróżnia się wysoką zawartością miedzi, która pomaga np. w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.

Suszone figi – zastosowanie

Figi – zarówno świeże, jak i suszone, powszechnie uważane są za zdrową i pożywną przekąskę, którą spożywać można samodzielnie, na przykład na drugie śniadanie, lub wykorzystywać w kuchni jako dodatek między innymi do ciast, tart czy deserów. Zastosowanie suszonych fig jest bardzo duże – te bakalie wspaniale wzbogacają m.in. smak dań mięsnych, sałatek (zwłaszcza z kozim serem, szpinakiem i kaszą jęczmienną), kanapek (np. z serem pleśniowym lub szynką parmeńską), egzotycznego risotto z owocami czy naleśników w wersji wytrawnej, zapiekanych z ricottą i świeżym estragonem.

 

Czy wiesz, że…figi uznawane są za symbol płodności oraz wiecznej młodości?

Suszone figi w diecie – pomysł na zdrowe śniadanieSuszone figi to składnik, który zdecydowanie warto wykorzystać między innymi do przygotowania szybkiego i pożywnego śniadania. Ciekawą propozycją są np. smaczne, a przy tym zdrowe kanapki z twarożkiem, miodem i suszonymi figami Bakalland.

Do ich przygotowania potrzebujesz:

  • pumpernikiel,
  • masło,
  • twarożek,
  • miód,
  • suszone figi Bakalland.

Pieczywo pokrój na cienkie kromki, a następnie każdą posmaruj odrobiną masła i pokryj dużą warstwą twarożku. Figi pokrój na mniejsze kawałki i połóż na każdej kromce. Powstałe w ten sposób kanapki polej miodem.

Takie śniadanie jest nie tylko szybkie i proste, ale także bardzo zdrowe. Smacznego!