Title Image

Jagody Goji – właściwości i zastosowanie w diecie

goji_bakalland

Jagody Goji – właściwości i zastosowanie w diecie

Jagody Goij, nazywane niekiedy „czerwonymi diamentami”, zalicza się także do kategorii „superfoods”. To nieoficjalna nazwa produktów spożywczych i płodów rolnych, które mogą poszczycić się największą zawartością składników odżywczych i korzystnym wpływem na organizm człowieka. W Polsce moda na Jagody Goji trwa kilka sezonów, ale w rodzimych Chinach owoce te uprawia się i docenia od ponad dwóch tysięcy lat, zaś na ich cześć organizowany jest nawet festiwal. Jeśli chcesz poznać wyjątkowe właściwości jagód Goji i dowiedzieć się, jak włączyć je do codziennej diety, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem!

 

Jagody Goji – właściwości znane od wieków

Jagody Goji zaczęły zdobywać popularność w państwach zachodnich na początku XXI wieku. Sprzedawano je przede wszystkim w postaci suszonych owoców. Jednak w dalekowschodniej Azji, skąd pochodzi kolcowój chiński i pospolity, czyli rośliny, z których zbiera się Jagody Goji, jest to owoc znany i spożywany od tysięcy lat. Wiadomo, że już w III wieku naszej ery pojawiły się pierwsze wzmianki o stosowaniu tych owoców w tradycyjnej medycynie wietnamskiej, koreańskiej, japońskiej, ale przede wszystkim chińskiej. To również w Chinach uprawia się i zbiera najwięcej Jagód Goji. Regionem, który słynie z niemal niekończących się pól tych roślin, jest Ningxia, w środkowo-północnych rejonach kraju – zbiera się tam blisko połowę całych chińskich plonów. Jagody Goji mają tam nawet swoje święto! Każdego roku, w sierpniu, gdy żniwa zbliżają się ku końcowi, organizowany jest tam festiwal poświęconym tym owocom.

 

Właściwości Jagód Goji

Lista składników odżywczych i prozdrowotnych właściwości Jagód Goji jest długa i imponująca. Przede wszystkim, są one jednym z największych, naturalnych źródeł witaminy C. Pomaga ona w prawidłowym działaniu układu odpornościowego – zwłaszcza przy intensywnym wysiłku –dlatego garść Jagód Goji w okresie jesienno-zimowym może być idealnym pomysłem na uniknięcie przeziębienia. Poza tym, wpływa też na przyswajanie żelaza, które z kolei bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Jagody Goji są także naturalnym źródłem witamin z grupy B. Warto wymienić przede wszystkim Ryboflawinę, czyli witaminę B2. Przyczynia się ona do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, więc jest idealny dodatkiem dla osób na diecie lub tych, którym zależy na szczupłej sylwetce. Lista właściwości witaminy B2 jest jednak o wiele dłuższa. Warto więc wspomnieć, że przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia – powinna się zatem znaleźć w menu osób, które mają ciężką lub stresującą pracę.

Oprócz witamin, w Jagodach Goji występują również minerały, które mogą w korzystny sposób oddziaływać na organizm. Suszone owoce Goji zawierają między innymi fosfor, który podobnie jak Ryboflawina wpływa na prawidłowy metabolizm energetyczny. Nie można zapomnieć też o żelazie, które ma udział w produkcji czerwonych ciałek krwi, a dodatkowo pomaga w transporcie tlenu – te właściwości Jagód Goji sprawiają, że będą idealnym uzupełnieniem diety osoby żyjącej aktywnie.

 

Jagody Goji w diecie – jak je wykorzystać?

Jagody Goji w diecie można wykorzystać na szereg różnych sposobów. Przede wszystkim, można traktować je jako samodzielną przekąskę. Jagody Goji idealnie sprawdzą się jako dodatek do innych dań, który dostarczy wartościowej energii, a także witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowanie organizmu. Zarówno w smaku, jak i rozmiarze, przypominają nieco suszoną żurawinę – są podobnie słodko-cierpkie. W związku z tym, sprawdzą się idealnie jako składnik wytrawnych sałatek (na przykład z dodatkiem koziego sera), a także dań śniadaniowych na słodko. Jagody Goji można dodać do jogurtu, serka, twarożku, musli czy granoli – opcji jest naprawdę dużo. Nie można zapomnieć też o tym, że Jagody Goji świetnie sprawdzą się jako dodatek do wypieków. Można z ich użyciem przygotować ciasto, czy zdrowe ciasteczka owsiane, po których czuje się prawdziwy zastrzyk energii. Natomiast osoby, które lubią kuchnię dalekowschodnią, z całą pewnością znajdą dla Jagód Goji zastosowanie w daniach utrzymanych w jej stylu. Właściwie, jedynym ograniczeniem jest w tym wypadku wyłącznie wyobraźnia kucharza.