Title Image

Orzechy włoskie – właściwości i zastosowanie w diecie

Orzechy włoskie – właściwości i zastosowanie w diecie

Orzechy włoskie stanowią źródło cennych minerałów i witamin. Poznaj właściwości orzechów włoskich i dowiedz się, jak wykorzystać je w codziennej diecie na bakalland.pl!

Cała prawda o orzechach włoskich – właściwości i zastosowanie w diecie

Z czego wynikają prozdrowotne właściwości orzechów włoskich? Jakie minerały i witaminy zawierają? Jak można wykorzystać orzechy włoskie w codziennej diecie? Odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące orzechów.

Orzech włoski to liściaste drzewo, występujące na terenie Europie, Azji i Ameryki Południowej. W zależności od sposobu uprawy pierwsze owoce, czyli orzechy, drzewo rodzi po 4–5 lub 8–10 latach od momentu zasadzenia i, co ciekawe, jest w stanie wydawać je nawet przez kolejne kilkaset lat. Sama nazwa „orzech włoski” może być nieco myląca – orzechy włoskie nie wywodzą się bowiem z Włoch, a do naszego kraju dotarły z Włoszczyzny – historycznej, rumuńskiej krainy, rozciągającej się między Karpatami Południowymi a dolnym Dunajem.

Smaczne i zdrowe orzechy włoskie

Orzechy włoskie znane były już w starożytności. Przypisuje się im nie tylko niezwykły smak, ale również korzystny wpływ na ludzkie zdrowie, samopoczucie i urodę. Z czego wynikają prozdrowotne właściwości orzechów włoskich? Te bakalie stanowią źródło wielu ważnych minerałów i witamin – właśnie z tego powodu powinny być na stałe wpisane w codzienną dietę. Ich regularne spożywanie korzystnie wpływa na układ odpornościowy i nerwowy. 100 gramów orzechów włoskich dostarcza prawie połowę dziennego zapotrzebowania na fosfor, który wspiera prawidłową pracę mózgu – jest to więc doskonała przekąska dla osób uczących się i pracujących umysłowo. Warto więc sięgnąć po orzechy włoskie w czasie intensywnych przygotowań do matury czy egzaminów na studiach. Ten gatunek orzechów wyróżnia się również wysoką zawartością manganu. W stu gramach orzechów włoskich znajduje się 3,6 mg tego pierwiastka. Mangan wspiera procesy metabolizmu energetycznego, pomaga także w prawidłowym tworzeniu tkanek łącznych i utrzymaniu zdrowych kości. Orzech włoskie stanowią również źródło cynku (zawartość w stu gramach: 2,72 mg), magnezu (zawartość w stu gramach: 99 mg) i potasu (zawartość w stu gramach: 474 mg). Dlaczego te składniki są tak istotne dla ludzkiego zdrowia? Cynk korzystnie wpływa na kondycję zębów, włosów i skóry, magnez pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej i przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, zaś potas wspiera prawidłowe działanie układu nerwowego i krwionośnego.

Orzechy włoskie – właściwości. Niezbędne witaminy

Orzechy włoskie stanowią również bardzo ważne źródło witamin, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Te bakalie wyróżniają się wysoką zwartością tiaminy, czyli witaminy B1. Sto gramów orzechów włoskich zawiera 0,39 mg tego ważnego składnika. Tiamina przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, a ponadto wspiera prawidłowe działanie układu nerwowego. Regularne spożywanie orzechów to skuteczny sposób, by wzbogacić dietę o inne, równie ważne witaminy – B6 i E. Witamina B6 wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i hormonalnego, a także przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia. Z kolei witamina E pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Orzechy włoskie wyróżniają się również wysoką zawartością kwasu foliowego (66 µg w 100 g) – jest to składnik istotny zwłaszcza dla ciężarnych kobiet.

Orzechy w diecie

Orzechy włoskie, ze względu na swoje właściwości, powinny znaleźć się diecie osób w każdym wieku. Spożywać je można w różnej formie. Orzechy włoskie Bakalland, dostępne w poręcznych opakowaniach, sprawdzą się jako drugie śniadanie, które zabrać można ze sobą do szkoły, do pracy czy na uczelnię. Wysoka wartość energetyczna oraz duża zawartość białka i błonnika sprawiają, że orzechy to sycąca przekąska, która dostarcza organizmowi dużą dawkę energii potrzebnej w trakcie dnia pracy czy nauki. Orzechy włoskie, np. orzechy Chandler wykorzystać można także jako dodatek do płatków śniadaniowych, ciast, lodów, sorbetów i puddingów. Ciekawą potrawą, do której przygotowania wykorzystać można orzechy, jest baklawa, czyli popularny na Bałkanach deser, składający się z ciasta, pieczonych orzechów i miodu. Orzechy mogą stanowić również dodatek do pieczonego mięsa – takie połączenie jest bardzo popularne w kuchni arabskiej. Osoby, które lubią kuchenne eksperymenty, mogą spróbować przygotować orzechową zupę-krem czy pierogi z kaszą gryczaną i orzechami.