Title Image

Suszone śliwki – własciwości i zastosowanie w diecie

Suszone śliwki – własciwości i zastosowanie w diecie

Suszone śliwki – zastosowanie w diecie i właściwości odżywcze

Regularnie spożywane, dostarczają niezbędnego potasu i miedzi, ale dodatkowo stanowią znakomite źródło witaminy A, B2 i B6 – suszone śliwki to smaczna, a przy tym bardzo zdrowa przekąska, której nie może zabraknąć w Twojej diecie! Jakie właściwości odżywcze mają i jak umiejętnie wykorzystywać je w kuchni? Sprawdź!

Suszone śliwki w diecie – z plantacji na Twój stół

Suszenie owoców to jeden z najstarszych, a zarazem najskuteczniejszych sposobów przedłużenia ich trwałości. Metodę tę praktykowano tysiące lat temu – już wtedy bowiem zauważono, że śliwki dzięki odpowiedniemu nasłonecznieniu oraz długiemu okresowi wegetacji zachowują swój intensywnie fioletowy kolor oraz przyjemnie słodki smak.

Przyjmuje się, że uprawa śliwek sięga starożytności – początkowo zajmowali się nią m.in. Persowie, zaś w Europie  – Grecy i Rzymianie. W niedługim czasie ludzie na całym kontynencie zaczęli uprawiać śliwki. Na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej uprawy zyskały na popularności za sprawą angielskich kolonistów, zaś na wschodnim – dzięki hiszpańskim misjonarzom.

Czy wiesz, że…
na całym świecie można wyróżnić około 6 tysięcy odmian śliwy domowej?

Optymalnym czasem zbiorów jest wrzesień – wtedy to dojrzałe już owoce są najsmaczniejsze i pełne wartości odżywczych. Dzięki delikatnej metodzie suszenia, śliwki zachowują witaminy i bezcenne składniki mineralne, zaś poprzez sprawdzony i przemyślany sposób drylowania (przez jedno nakłucie), owoce, pomimo suszenia pozostają soczyste.

 

Co więcej, suszone śliwki od Bakalland:

  • mają delikatny i słodki miąższ,
  • są jędrne,
  • zachowują owalny kształt i naturalny, fioletowy kolor.

Suszone śliwki – właściwości

Suszone śliwki to bakalie, które mają mnóstwo wartości odżywczych. Co ciekawe, w porównaniu do świeżych owoców zerwanych prosto z drzewa, mają aż… 5 razy więcej witaminy A (pomaga zachować zdrową skórę, prawidłowe widzenie, a także jest niezbędna do właściwego metabolizmu żelaza) oraz cennego błonnika pokarmowego.

Suszone śliwki dostarczają także m.in.:

  • witaminę B2, zwaną również ryboflawiną – jest niezbędna do utrzymania prawidłowego metabolizmu i zmniejszenia uczucia zmęczenia. Witamina B2 pomaga także zachować piękną, promienną i zdrową skórę, chronić komórki organizmu przed stresem oksydacyjnym oraz utrzymywać odpowiedni stan czerwonych krwinek;
  • witaminę B6 – pomaga zwalczyć uczucie zmęczenia i znużenia, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz nerwowego, a także produkcję czerwonych krwinek;
  • potas – odgrywa ważną rolę we właściwym funkcjonowaniu mięśni, układu nerwowego oraz utrzymaniu ciśnienia krwi na odpowiednim poziomie;
  • miedź – pomaga np. w utrzymaniu właściwej pigmentacji włosów.

Suszone śliwki – zastosowanie w kuchni

Suszone śliwki to bakalie, które ze względu na swoje właściwości odżywcze, warto regularnie spożywać w formie samodzielnej przekąski lub dodawać do wielu potraw, wzbogacając tym samym ich smak. Są rewelacyjne do deserów, przy czym równie doskonale sprawdzą się jako dodatek do sosów czy wytrawnych potraw – dokładne tak, jak rodzynki czy suszone figi.

To ważne!
Suszone śliwki mają więcej wartości odżywczych niż świeże? Dlatego regularnie spożywaj je w formie słodkiej, samodzielnej przekąski lub dodawaj do ulubionych deserów, sałatek, pieczeni czy zup!

  • Brownie z suszonymi śliwkami

Przepis na szybkie i pyszne brownie z suszonymi śliwkami to idealna propozycja dla osób, które w kilka chwil chcą wyczarować w kuchni słodki deser dla swoich gości. Do jego przygotowania będziesz potrzebować:

  •  około 200 g masła,
  •  1 łyżkę przyprawy do piernika,
  •  100 g gorzkiej czekolady,
  •  100 g mlecznej czekolady,
  •  3 jajka,
  •  250 g cukru,
  •  około 140 g mąki tortowej,
  •  szczypta soli,
  •  około 150 g suszonych śliwek Bakalland (jeśli szczególnie je lubisz, możesz dać więcej).

Do zrobienia polewy będziesz potrzebować zaś 1 łyżkę masła i około pół tabliczki mlecznej czekolady.

Przygotowanie ciasta razem z jego upieczeniem zajmie Ci około 45 minut.

Krok 1: przygotuj foremkę i posmaruj ją masłem lub wyłóż papierem do pieczenia.

Krok 2: Do garnka wrzuć masło, dodaj przyprawę do piernika i rozpuść całość na niewielkim ogniu. Na koniec dodaj czekoladę (mleczną i gorzką, która nada deserowi głębi smaku) i cały czas mieszaj, aż do całkowitego rozpuszczenia wszystkich składników. Odstaw z ognia.

Krok 3: W misce wymieszaj dokładnie jajka z cukrem, a następnie dodaj roztopioną wcześniej czekoladę z masłem i przyprawą piernikową. Całość dokładnie wymieszaj, aż uzyskasz jednolitą, gładką masę.

Krok 4: Na koniec dodaj szczyptę soli i mąkę, zmiksuj ciasto i wrzuć posiekane śliwki. Dokładnie wymieszaj.

Wskazówka: zostaw kilka śliwek – przydadzą Ci się do udekorowania brownie.

Krok 5: Ciasto przełóż do formy i wstaw do piekarnika rozgrzanego do 160°C. Piecz przez 30 minut. Gdy przestygnie, udekoruj je samodzielnie przygotowaną polewą i śliwkami, które Ci pozostały.

Zastosowanie śliwek suszonych w tym przepisie sprawi, że Twoje ciasto zyska subtelny, słodki smak i będzie zdrową propozycją na deser.

Smacznego!